You are here!!


Laga mat på 10 minuter – tips för stressiga dagar

Det är lika bra att erkänna det: ibland är veckan så full av möten och övertid att det helt enkelt inte finns tid att laga mat som vanligt. Men du behöver inte göra avkall på smaken eller kvaliteten. Våra praktiska 10-minuterstips gör dig effektivare i köket – ovärderligt för dig som har ett späckat arbetsschema men ändå vill äta rätt.

INVESTERA I UTRUSTNING SOM SPARAR TID

Ett första viktigt steg för att effektivisera dina köksrutiner är att satsa på ett fåtal verktyg som hjälper dig att laga läcker och näringsrik mat snabbare. En grönsaksstrimlare gör att du kan skapa läckra och vitaminspäckade nudlar och spiraler av morötter, zucchini och andra grönsaker. En bra matberedare och mixer som sekundsnabbt strimlar, skär, river och purear och ett par teflonstekpannor av hög kvalitet som är lätta att diska är två andra smarta investeringar. Komplettera med ett par riktiga kockknivar och ett bryne så är du redo att laga mat som ett proffs.

VÄLJ RÅTT NÄR DU HAR BRÅTT

Du vet hur viktigt det är att äta mycket råkost, både grönsaker och frukt. Några enkla rätter som inte kräver tillagning är supersallader (blanda så många grönsaker, frukter, nötter och frön du vill och gör en dressing med yoghurt och örter), gazpacho och andra kalla soppor (nu får du nytta av mixern) och tapas med grönsaker, hummus och färdiggrillat kycklingbröst. Eller varför inte göra en grekisk sallad med tomat, gurka, rödlök, fetaost och färsk oregano?

10-MINUTERSRECEPT FÖR UGN OCH SPIS

Det finns massor av rätter som du kan laga på spisen eller i ugnen på 10 minuter. Du kan till exempel göra ett foliepaket med lax, sparris och lite sesamolja och baka i ugnen. Prova en snabb wok med broccoli, hela sockerärtor, grovstrimlad rödkål och tofu och smaksätt med sojasås. En enkel omelett med svamp, riven parmesanost och färsk persilja är ett annat läckert och snabblagat alternativ. Servera den gärna med en liten sallad.

FYLL FRYSEN

Lägg några timmar på ett rejält storkok när du har tid. Laga så mycket frysvänlig mat du hinner – lasagne, linssoppa, laxburgare och lammgryta – och frys in portioner. Perfekt att plocka fram och värma när livet är extra stressigt. Tänk på att även djupfryst mat åldras. Dina rätter smakar bäst om du äter dem inom några veckor.

ANVÄND DIN ERFARENHET AV TIDSPLANERING

Du sätter upp mål och planerar din tid på jobbet, så varför inte använda samma kunskaper när du lagar mat? Om du har som uttalat mål att tillbringa mindre tid vid spisen och få mer tid över till familjen eller andra kvällsaktiviteter blir du extra motiverad att optimera ditt kök och finslipa dina matlagningsrutiner.

SE MATLAGNING SOM MEDITATION

Även om det bara tar 10 minuter att laga mat kan det vara ett utmärkt tillfälle att hitta balansen och ladda batterierna efter en lång dag. Se varje moment som en meditation och fokusera på dina rörelser när du skär grönsaker och rör i grytan. Efteråt känner du dig inte bara harmonisk och redo för nya utmaningar – maten är dessutom klar! Blir det din väg till ett mer balanserat liv?

Dela ditt bästa 10-minutersrecept och andra knep. Vad lagar du när du har ont om tid?

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM