You are here!!


Lär dig självmassage

När veckan är fylld av jobb och måsten är det lätt att glömma bort att ta en paus så att kropp och själ kan återhämta sig. Lär dig dessa tekniker för självmassage – ett par minuter då och då under dagen räcker för att du ska få ny energi och känna dig lugn och fokuserad.

Massage är balsam för både kropp och själ. En kort välgörande självmassage löser upp spända muskler och kan lindra värk direkt. På köpet minskar du stressen och ger hjärnan en stunds välbehövlig avkoppling. Här är några massagetekniker som du kan prova själv – både hemma och på jobbet.

Diskret fotmassage

Sparka av dig skorna under skrivbordet och lägg en tennisboll under hålfoten. Rulla foten över bollen och tryck ordentligt för en riktigt skön massage. Rekommenderas särskilt för dig som använder högklackat!

Mjukare händer

Händerna jobbar hela dagen, så skäm bort dem då och då med en snabb massage med återfuktande handkräm. Du får en stunds avkoppling samtidigt som händerna blir silkeslena. Börja att knåda med tummen i den motsatta handflatan och fortsätt uppåt och massera ett finger i taget. Avsluta med att försiktigt nypa tag i huden mellan fingrarna för att vakna upp!

Väck dina armar

För tummen uppåt i långa, svepande rörelser längs underarmen för att stimulera blodflödet. När huden känns varm övergår du till att massera hela armen i små cirkelrörelser med lång- och pekfingret.

Avslappnade axlar

Jobbar du vid datorn eller talar mycket i telefon på jobbet? Då är risken stor att du sitter hela dagen med axlarna uppdragna till öronen utan att märka det. Prova att massera nacken i små cirkelrörelser med fingertopparna. Börja vid bakhuvudet, arbeta dig ned längs nacken och fortsätt ut mot axlarna.

Räta på ryggen

En annan kroppsdel som ofta tar stryk av skrivbordsarbete är ryggen. Knyt händerna och använd knogarna för att massera med cirkelrörelser upp och ned så långt du når längs ryggraden. När du är klar korsar du armarna över bröstet och ger dig själv en kram för att stretcha musklerna i övre delen av ryggen. Ett par minuters fokus på ryggraden varje dag kan ge dig en bättre hållning.

Jaga bort huvudvärken

En huvudmassage kan göra underverk även om du inte har ont i huvudet. Massera hårbotten försiktigt med fingertopparna i små cirkelrörelser. Gör cirklarna större och öka trycket gradvis.

Ett par minuters självmassage kan faktiskt göra dig effektivare på jobbet under resten av dagen. Och när du är hemma kan du fortsätta massagen så länge du vill – kanske efter ett varmt bad med lite avslappningsmusik? Berätta gärna om du har några egna bra självmassagetekniker!

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM