You are here!!


Få ut mer av din träning

Ny årstid, nya utmaningar! Nu när solen börjar värma och våren är på väg är det dags att se över dina träningsvanor. Varför inte utnyttja de längre dagarna och lägga in ett extra pass på kvällen? Använd ditt sunda förnuft och tala med din läkare om du är osäker på vilken sport som är bäst för dig. Här är några som vi tycker är väl värda att prova – välj en eller kombinera flera.

Sparka igång med kickboxning

Inget ger samma tillfredsställelse som ett tufft kickboxningspass med musik som får adrenalinet att flöda. Känn hur spänningarna från jobbet bara smälter bort samtidigt som din kropp blir hårdare och starkare. Kickboxning är särskilt effektivt om du vill få starkare armar och ben – perfekt om du vill komma i form innan sommaren.

Våga bli blöt

På tal om sommaren – varför inte träna på några vattensporter redan nu så att du kan visa vilket proffs du är under semestern? Den hetaste vattensporten just nu är paddleboard. Det verkar kanske lätt, men coremusklerna jobbar stenhårt när du kämpar för att hålla balansen. Windsurfing och vattenskidor är utmärkta alternativ när du vill ge lår- och armmusklerna en rejäl omgång.

Dominera på dansgolvet

Oavsett om du väljer salsa, balett eller jazz är dans en perfekt och rolig träningsform. Dans gör dig mer flexibel och är fenomenal träning för både ben- och stjärtmuskler. Dessutom är det en väldigt social aktivitet – idealiskt för dig som föredrar att träna tillsammans med dina vänner.

Klättra högre

Om du vill få stenhårda armmuskler och en vältränad bak ska du sikta högt och inte tappa greppet. Klättring ger en unik kombination av styrka, flexibilitet och kondition och passar alla, oavsett nivå. Som en extra bonus får du en rejäl endorfinkick när du lyckas nå toppen på klippan eller klätterväggen.

Spinn loss

Om du inte redan har provat spinning har du säkert sett ett pass på gymmet. Låter motionscyklar, hög musik och en instruktör som skriker ”öka farten!” bekant? Spinning är en populär after work-aktivitet och ett effektivt sätt att bränna många kalorier på kort tid.

Cirkelträning

Tränar du inför ett lopp? Cirkelträning med olika konditionsmoment aktiverar nästan alla muskelgrupper och är perfekt när du vill höja din nivå ett par snäpp. Gå från hopprep till armhävningar och vidare i cirkeln med en viss tid på varje station – perfekt träning för hela kroppen.

Tennis och squash

Slå en signal till en vän (eller tre) och åk till närmaste tennisbana för ett härlig pass som får dig att glömma vardagsstressen. Om vårvädret inte blir som du tänkt dig kan squash vara ett bra inomhusalternativ. En fördel med squash är att du kan träna ensam när din partner får förhinder. Passa på att vässa tekniken i ensamhet innan du briljerar nästa match.

Nu är det rätt tid att lägga in ett extra träningspass! Vilken ny sport tänker du prova i vår?

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM