You are here!!


Energi för hela dagen: 9 tips på nyttiga och goda frukostar för hela familjen

Som förälder vet du redan att frukosten är dagens viktigaste mål. Alla barn behöver en nyttig och balanserad frukost varje dag för att orka med skolan, hålla energin på topp och få ut mer av sin dag. Här är 9 tips på nyttiga, goda och snabblagade frukostar som både du och dina barn kommer att älska.

Även när vardagen är hektisk försöker naturligtvis du och din familj alltid att äta balanserat. Men med väckarklockor som ringer i hela huset, ett viktigt morgonmöte som väntar och barn att klä på kan det vara svårt att hinna med att njuta av en nyttig frukost tillsammans. Ibland krävs lite kreativitet för att barnen ska få i sig en den frukost de behöver innan skolan börjar

Det enklaste sättet att motivera barn att äta på morgonen är att förvandla frukosten till ett lagarbete. Låt dem få hjälpa till att duka bordet, bre smör på brödet och servera yoghurt och müsli i skålar. Ett annat knep är att använda färger och roliga former. Du kan till exempel skära upp frukt i bitar och lägga upp den i form av ett gulligt djur.

Pannkakor

Pannkakor är alla barns favoritmat. Gör dem lite nyttigare genom att lägga i bovete och förbered smeten i förväg – den klarar sig två dygn i kylskåp. Var kreativ och gör bovetepannkakorna extra aptitretande med glada ansikten av blåbär eller fruktbitar.

Hemgjord müsli

Blanda havregryn, nötter och torkad osötad frukt (som russin, aprikoser, katrinplommon och äpplen), tillsätt en aning salt och du har fixat en läcker hemgjord müsli. Den blir extra god och näringsrik om du serverar den med yoghurt.

Gröt med frukt

En nyttig och värmande gröt tar bara 15 minuter att laga på spisen eller 5 minuter i mikron. Om du lägger i lite honung och bananer eller äpple och kanel kommer barnen att upptäcka att gröt är riktigt gott. Välj gärna havrekross i stället för snabbhavregryn, det är nyttigare och ger en fylligare smak.

Ägg och rostat fullkornsbröd

Om dina barn helst vill ha lagad mat på morgonen är pocherade ägg, äggröra eller en omelett ett utmärkt frukostalternativ en eller två gånger i veckan. Servera det på rostat fullkornsbröd tillsammans med några körsbärstomater.

Scones

Klassiska scones är en god och mättande frukost, men kom ihåg att servera dem med lite färsk frukt. Prova att lägga i russin eller torkade aprikosbitar i degen – det ger extra fibrer och en naturlig sötma.

Rostat bröd med jordnötssmör och banan

Nästan alla barn tycker om jordnötssmör. På rostat fullkornsbröd blir det en näringsrik frukost med mycket protein som håller energinivån uppe. Banan innehåller mycket kalium och har en krämig konsistens som passar perfekt till jordnötssmör.

Risgrynspudding

En krämigt läcker risgrynspudding är laddad med kalcium. Strö gärna över blåbär och bitar av färsk persika eller annan frukt för att göra den extra färgglad och näringsrik. Kanske blir det dina barns nya favoritfrukost?

Fruktsmoothies med yoghurt

Smoothies med färsk frukt och yoghurt är en perfekt kombination av protein, vitaminer och kalcium. Men framför allt är det en god och snabblagad frukost som barnen verkligen gillar. Välj frukt efter säsong: banan och apelsin, mango och jordgubbar eller päron, kiwi och blåbär – variationsmöjligheterna är oändliga.

Söndagsfrukost med fattiga riddare

Det här är en lyxig helgfrukost som dessutom låter dig ta tillvara på bröd som blivit lite torrt. Vispa ett par ägg med mjölk, lite socker, kanel och muskot, doppa brödskivorna i smeten och bryn dem i stekpannan med lite smör. Servera med äkta lönnsirap och färsk frukt och njut av en gudomligt god och energirik frukost tillsammans.

Har du egna tips på en hälsosam familjefrukost? Dela dem med oss.

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM