You are here!!


5 sätt att få ut mer av din 10-minutersrast

Lyft händerna från tangentbordet, det är dags att ta rast! En paus på tio minuter ger dig ny energi och gör dig effektivare på jobbet. Så stäng av skärmen, sätt telefonen i flygplansläge och prova några av våra tips för att få ut så mycket som möjligt av dina dyrbara minuter.

Ge dig själv en massage

En självmassage gör inte bara underverk för trötta och ömma muskler, utan kan också ge dig ny motivation och energi. Känner du dig stel efter många timmar framför datorn? Massera med knogarna i cirkelrörelser upp och ned så långt du når längs ryggraden. När du är klar korsar du armarna över bröstet och ger dig själv en kram för att stretcha musklerna i övre delen av ryggen. Om du har en tennisboll liggande i gymväskan kan du diskret ta av dig skorna och rulla foten över bollen för en skön massage. En handmassage med återfuktande kräm föryngrar huden och sätter fart på trötta fingrar.

Få ny energi med ett nyttigt mellanmål

Ladda batterierna med en frukt eller några osaltade nötter. Glöm inte att dricka vatten – en god vätskebalans är ett måste för att behålla motivationen och arbetslusten hela dagen. Undvik att äta framför datorn. Sätt dig bekvämt ett par minuter och njut i lugn och ro av ditt mellanmål eller din dryck. Då uppskattar du både maten och arbetet mer!

Hjärngympa

När tankarna börjar glida iväg åt fel håll är det dags att ta en 10-minutersrast. En snabb tankeövning är perfekt för att väcka hjärnan och träna din koncentrationsförmåga. Försök att lösa ett sudoku på 10 minuter, räkna ut hur många kilometer du sprungit den senaste veckan eller skriv en kort haikudikt! Korta men intensiva mentala utmaningar tvingar dig att fokusera, håller hjärnan i trim och förbättrar minnet. Det finns många appar och webbplatser som erbjuder mental träning, men det är bättre om du kan undvika skärmar under rasten.

Lämna datorn

Ögonen blir lätt röda och svullna när du sitter framför skärmen hela dagen. Lösningen är enkel: släpp musen, lämna skrivbordet och ta en paus. En kort promenad utomhus piggar upp och när du fokuserar blicken på långt håll får dina ögon välbehövlig vila. Släpp tankarna på arbetet ett tag och ta vara på din egentid. Kanske hinner du med ett ärende?

Slappna av med musik

Sätt på lugn musik och njut av en stunds meditation på din 10-minutersrast. Börja med att andas djupt och långsamt – in genom näsan och ut genom munnen. Låt dina tankar sväva fritt och njut av den lugnande effekten. Välj gärna ett musikstycke som är 10 minuter långt så att du slipper tänka på tiden – när musiken är slut vet du att det dags att börja jobba igen. Om du inte vill meditera eller är rädd att somna kan du lyssna på några favoritlåtar som gör dig glad istället. Rör på fötterna, släpp ned axlarna och känn hur du fylls av positiv energi.

Prova dessa tips för din 10-minutersrast. De gör dig lugn, motiverad och redo för resten av arbetsdagen!

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM