You are here!!


4 smarta sätt att ta hand om magen på morgonen

Hur gör man för att starta dagen lugnt och känna sig i balans redan när man stiger ur sängen? Att ta hand om magen är en viktig del av ekvationen. Här är några enkla tips på hur du kan mjukstarta dagen – och magen.

Rör på dig

Lite motion direkt på morgonen är det bästa sättet att väcka kroppen och få tankarna att klarna. Det sätter också igång magen och ger dig en positiv känsla som du bär med dig hela dagen. Eftersom fysisk aktivitet ger utlopp för spänningar och uppdämda känslor kan morgonträning dessutom minska stressen och ge ett inre lugn*. Kör ett kort yogaprogram direkt när du stiger ur sängen, gör några knäböj eller ta en snabb morgonpromenad.

Ät en optimal frukost

En nyttig frukost med mycket protein och fiber ger dig energi ända fram till lunch och hjälper dig att nå dina mål. Prova yoghurt med osötad müsli och några krossade nötter. Eller varför inte pocherade ägg med lättstekt spenat?

Unna dig en självmassage

Forskningen är entydig: stress har en negativ inverkan på magen och tarmfunktionen. Ett sätt att börja dagen i balans och med ett inre lugn är att massera sin egen rygg och mage på morgonen. Det tar bara fem minuter och du kan göra det i duschen eller när du smörjer in dig med hudkräm.

Samla kraft i fem minuter

Det här tipset hänger ihop med det ovan. Att börja dagen i balans och med ett inre lugn stärker ditt självförtroende och hjälper dig att hantera livets alla utmaningar. Avsätt fem minuter varje morgon för en kort meditation – sitt ned med rak rygg och fokusera på dina djupa andetag. Forskare har konstaterat att regelbundna mindfulnessövningar ger ett bättre fokus och skärper den fysiska och mentala prestationsförmågan**.

Dela gärna dina egna motiverande morgonrutiner!

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM