You are here!!


4 gyllene regler för en balanserad kost

Du vet hur viktigt det är att äta en balanserad kost, men när livet är som mest hektiskt är det svårt att hinna planera maten. Här är fem enkla regler som är lätta att komma ihåg och som hjälper dig att hålla kroppen i topptrim!

Börja dagen med en nyttig frukost

Vi börjar från början. Försök att starta dagen på samma sätt som du vill att den ska fortsätta. I flera decennier har kostrådgivare sagt åt oss att äta en nyttig och näringsrik frukost varje morgon. Varför är det så viktigt? Därför att det rivstartar ämnesomsättningen och ger oss all den energi vi behöver under dagen. Om du kommer till jobbet på tom mage får du det svårare att fokusera och riskerar dessutom att börja småäta för att hålla koncentrationen uppe. Bra frukostmat är frukt, havregryn och naturlig yoghurt.

Undvik onödiga snacks

Din arbetskamrat har bakat kakor och lämnat en stor burk på bordet så att alla kan ta. Vad gör du? Du försöker förstås att hålla fingrarna i styr. I sådana här situationer är det bra att ha med sig en frukt till jobbet. Den ger dig all energi du behöver utan att ge dig en onödig sockerchock.

Ät mindre men oftare

När det äntligen blir lunch är vi ofta så hungriga att vi äter mycket mer än vi behöver. Undvik det genom att dela upp din mat i tre mindre portioner och ät var tredje timme. Då blir du aldrig så hungrig att du stoppar i dig för mycket. Om du tar med dig flera matlådor hemifrån sparar du inte bara pengar – du slipper också frestelsen att ta en eftermiddagstur till cafeterian!

Tänk på procenten

Ett bra sätt att kontrollera att du äter balanserat är tallriksmodellen, där hälften av tallriken ska bestå av sallad eller stärkelsefattiga grönsaker. Bladen är dina bästa vänner! Mörkgröna bladgrönsaker som spenat, grönkål, rucola och frisésallad är inte bara goda, utan också fullpackade med fibrer och karotenoider (antioxidanter). På 25 procent av tallriken ska det ligga fettsnålt protein som kycklingfilé eller kalkonkött. De återstående 25 procenten ska bestå av kolhydrater – bäst är fullkornsprodukter och livsmedel med lågt GI (t.ex. sötpotatis, linser och kikärtor). Om du håller koll på procenten och ser till att varje måltid är uppdelad enligt 50:25:25 kan du vara säker på att din kropp får en balanserad kost med alla nödvändiga näringsämnen.

Drick vatten

Det är vanligt att vi förväxlar törst med hungerkänslor och småäter när vi egentligen borde dricka. De allra flesta dricker för lite, så se till att alltid ha en flaska till hands och drick regelbundet under hela dagen. När du har för lite vätska i kroppen blir du trött och kan drabbas av huvudvärk, yrsel, muntorrhet och torr hud. Gör det till en vana att dricka ett glas vatten innan frukost, innan kaffet på jobbet, efter lunchen och innan du går till sängs. Att koppla vatten till dina dagliga rutiner är ett bra sätt att säkerställa att du bevarar en optimal vätskebalans.

Följ dessa fem (comment: it´s really 5 golden rules, you should consider to change Head line and Page social share FACEBOOK HEADLINE from 4 to 5 Golden Rules) gyllene regler för en balanserad kost och bli friskare, gladare och få mer energi. Har du några tips på hur man kan kombinera en balanserad kost med en aktiv livsstil?

DU KANSKE OCKSÅ TYCKER OM